lördag, maj 11, 2013

Vårvärme, Jägers och Plantskolesafari

I tisdags var det en riktig trasseldag! Allt som kunde krångla gjorde det och det var massor att göra! Jag hade beställt ett litet paket med kaffe, det kom till en annan granne och när hon skulle lämna det så gick hon till fel adress... Som tur var fick vi veta vart hon gått så Michael kunde gå till det huset och leta fram paktet som hon gömt bakom värmepumpen :-D. Sen ringde jag öron, näsa, hals kliniken. De hade skickat min remiss till Lund. När jag ringde dit hade de skickat tillbaka den till Malmö igen... så den låg i "luften" just nu :-). Jag råkade ställa in fel bokföringsår i ett nytt bolag och det var tydligen hur krångligt som helst att få rätt på det... Så massor av krångel var det denna dag!

Mina föräldrar hade hämtat Elliott på förskolan och vi åkte dit efter jobbet. När vi kom fram så var morbror Olle och moster Berit också där. Det var jättesomrigt, varmt och skönt! Och de var ute och spelade boccia i trädgården. Jättefina vårblommor överallt!
Magnolian var full av blommor!
När jag kom så grävde vi upp en liten jasminbuske och en förgät mig ej som jag fick med mig hem :-).
Vi grillade och det var hur gott som helst! Vi hade en mycket trevlig kväll!

På onsdagen jobbade jag hemifrån och fick gjort en hel del. Hämtade Elliott tidigt på förskolan och vi gick hem och fikade och spelade musik. Sen hade vi en lugn hemmakväll.

På torsdagen åkte Elliott och jag till Jägersros Gentlemannadagen redan strax före 12. Där var det tivoli och en massa roligheter. Vi började med att titta på ett Greyhoundrace. Det gick snabbt! Swoooosch sa det så var alla hundarna ivägsprungna! Efteråt gick vi och köpte sockervadd och på tivolit.
Mums för sockervadd!
Vi åkte en hemsk karusell. Den lät så mycket att man trodde öronen skulle sprängas och ingen av oss tyckte att den var rolig :-(. Men sen åkte vi flygplan och det var mycket bättre!
Elliott i sitt lilla flygplan, jag fick sitta bakom :-D
Jag tyckte nog att det snurrade lite väl mycket och blev ganska yr, men Elliott tyckte att den var rolig :-D. Vi gick tillbaka till travbanan och köpte lite korv med bröd och festis till.
Fika på en hög tegelstenar
När vi fikade så hade mamma smitit ifrån mötet :-). Vi gick till tivolit igen och Elliott åkte karuseller.
Virvelvind för barn :-)
Bilkarusell
Mamma och Berit var också där men på möte så mamma kom efter ett litet tag. Vi gick till tivolit och där hittade vi ett jätteroligt hus med en gång man gick igenom och saker som rörde på sig och hinder och annat. Det var vi i 5 gånger totalt, hehe. Vi gick till hoppborgarna men det började med att Elliott studsade fel och slog sig. Så sen ville han inte vara där mer :-). Då kom Berit också från mötet. Så gick vi runt på tivolit och Elliott åkte någon mer karusell. Vi gick och tittade på travet och det tyckte Elliott var jättekul, mamma och han stod vid staketet och kollade på hästarna.


Och igår var det plantskolesafari med Åsa. Vi åkte till Tirups örtagård. Alltid lika fint! Och vi hade gjort vars en Safarilåtlista, det är en tradition. Himla kul! Och vi räknade ut att det är 8:e året vi åker på plantskolesafari. Tänk vad tiden går!


Söt vovve i Tirup
Söta oäkta vovvar på samma ställe
Roliga figurer, men vem vill ha dem i sin trädgård??? :-D
Eller ett par händer kanske? Lite coola tycker jag... :-)
Vi körde vidare till Flyinge plantshop. Där sprang vi på en kollega från jobbet, det var ju lite kul ju.
Tjusigt arrangemang i Flyinge
Glada buddhafigurer
Är det någon som vet varför Buddhafigurer nästan alltid har tjocka örsnibbar? Åsa påpekade det. Jag har aldrig funderat på det förut, men nu blev jag ju lite nyfiken :-).

Vi körde vidare till Åbergs och på vägen dit lyssnade vi på Åsas Safariskiva. Traditionsenligt gjorde vi vars en låtlista i Spotify - Safari 2013. Det är himla kul att vi gör det!

Sen avslutade vi på Åbergs Trädgård och café. Där åt vi en mumsig lunch. Getost- och rödbetspaj.
Den goda pajen med tillbehör
Frestande vindruvor i växthuset
Vi köpte inte lika mycket som vi brukar, men det blev ändå en hel del fina blommor! Innan vi åkte hem tittade vi in hos Åsas mamma och hennes sambo. De bor i en jättestor fin lägenhet i Ystad. Där blev vi bjudna på Susannabullar och te. De själva fikade inte på något då de hade fastedag :-)
Åsas mamma hade massor av akvareller uppsatta på väggen, de har hon målat själv. De var hur fina som helst! Finare än de som brukar vara på konstrundorna, tyckte jag. Coolt! Jag vill också måla fina akvareller att ha på väggen.

Jag var inte hemma förrän efter 19. Kom hem lagom till chipsen :-D. Mumsfilibums.

Inga kommentarer: