tisdag, augusti 21, 2012

Semestern slut :-)

Nu har jag haft lite mer semester, det har varit skönt med lite ledigt. Förra fredagen var jag på "Hudvårdaren i slottstaden", en födelsedagspresent (frans- och brynfärgning). Det var nice! Efteråt var vi hemma och tog det lugnt.

På lördagen gick jag med mina föräldrar, Camilla och Jörgen på Nöjesteatern på en födelsedagsgala för Benny. När vi kom dit var nästan alla vitklädda och galaklädda. Vi undrade om vi missat något, hehe. Men det var "bjudna gäster" som klätt upp sig ordentligt och som satt på främsta raderna. Övriga publiken var normalklädd och satt på bakre raderna :-).

Annika Jankell och Malin Berghagen var konferencierer, sen kom Katarina di Leva in och hade en meditationsstund. Då tänkte jag "oj, hur ska denna kvällen bli"? Jag gillar meditation, men mamma och pappa som kommit för att se artister tycker nog inte det är lika spännande :-D. Jag såg framför mig en kväll i idel andlighet. Som tur var blev det inte alls så. Det var istället artist efter artist som uppträdde. Det var Gunilla Backman, Birgit Carlstén (som var superbra!!!), Mi Ridell (också både rolig och bra), Jessica Folcker, Günther, Regina Lund, Joakim Maathz, Nikita Nox (som hade fantastiskt duktiga dansare med sig) och Sebastian Rosacker. Mycket speciell kväll och överskottet från inträdet gick till organisationen Friends (mot mobbning) som också var där och pratade lite. Bla om alla barn som har ont i magen nu inför skolstarten :-(.

På söndagsförmiddagen tittade Catta och Nea förbi, Annika och Rolf kom också och tittade runt och fick lite instruktioner inför att passa Oscar när vi ska till Stockholm. Så himla snällt!!! På eftermiddagen åkte jag in till stan och fikade med Helene. När jag kom hem gick jag en runda med Oscar.

Fint väder var det!
Och vissa tyckte att det var gott att käka lite gräs
På måndagen var det vanlig arbetsdag för mig. Ann kom och jobbade några timmar och vi fick ihop en kassaflödesanalys. Det var kul att jobba med henne igen. Hon var vikarie för mig när jag var mammaledig och det var ju ett tag sen :-)

På tisdagen åkte vi till Stockholm. Elliott, Michael och jag. Vi startade tidigt och allt gick bra! Oscar fick en morgonrunda, vi bytte lakan och städade undan lite därhemma och sen lämnade vi Oscar på kontoret där han skulle bli passad på dagen. Kl 07 var vi på Triangelns station och tog tåget till Kastrup. Vi hann precis med flyget... hade vi tagit ett tåg senare hade vi garanterat missat det. Så det var tur att vi hann med tåget alltså!
Elliott på Kastrup
I Stockholm har vi haft det hur bra som helst! Mina föräldrar var också där och bodde hos Gittan. Där brukar vi också bo men nu hade vi bokat rum på Zinkensdamms vandrarhem. Mycket trevligt ställe och nära och bra!

Vi åkte allihop till Junibacken samma dag vi kom dit. Elliott hade pratat massor om att han skulle åka tåget med sin mormor och morfar och visa dem Draken. Men när han väl åkte tåget på Junibacken så var så rädd för draken att han blundade i stort sett hela tiden :-D. Sötnosen!
Bild från tåget, inte på draken dock... hehe.
Fina katten Findus samt Elliott och pappa som leker med klossar :-).
En finfin höna.

Världens finaste Pippi :-)
Utanför junibacken kunde man fiska upp skojiga saker.
Vi fikade en stund ute i solen också. Och när vi skulle hem till Gittan igen så fastnade vi i hissen från tunnelbanan till gatuplanet... En liten stunds panik uppstod, men vi satt inte fast så länge tack och lov! En man kom och hjälpte oss ut. På kvällen åt vi kräftor, löjrom med cremefraiche och vitlöksbröd och det var hur gott som helst! Fast vi hade köpt en Crème fraiche i Konsumbutiken nedanför och när jag smakade så var den inte alls god. Kollade datumet och den hade gått ut för 10 dagar sen... mycket dåligt att sälja så gamla grejor alltså! Så jag sprang ner och bytte den till en ny. Sen blev det mumsmums :-)

När Elliott somnade gick vi till vandrarhemmet. Det var riktigt sköna sängar och bra på alla sätt och vis. Det gick smidigt att lyfta över den sovandes lille grabben i sängen och han fortsatte bara att sussa sött.

Dagen efter gick vi hem till Gittan och åt frukost. Fast innan dess fick Elliott leka lite på lekplatsen i Tantolunden (där vandrarhemmet låg).
En rolig cykelkarusell
Michael åkte och jobbade. Vi andra tog tunnelbana, buss och tåg till Fjärilshuset. Det var varmt och skönt väder! Innan vi tittade på fjärilar köpte vi lite fika i nedanstående tält av trä.

Det var väldigt fint i fjärilshuset och väldigt varmt! Stora fjärilar och puppor som det kom fjärilar ur! Jag såg dock inte så många olika sorters fjärilar? Där var fiskar också. Det var nog det roligaste om Elliott fick säga sin mening ;-). Själv blev jag alldeles betagen av små små små vaktelungar, dvärgvaktelungar och ni kan ju tänka er hur små och söta de var! De sprang så fort så jag lyckades inte få någon bra bild på dem, tyvärr.

Efteråt åkte vi buss och tunnelbana hem till Gittan. Michael var klar med jobbandet och på kvällen åt vi pizza och mumsade på ostar. Elliott blev trött och somnade i vagnen redan innan vi gått ut ur lägenheten.
Vandrarhemmet
På torsdagen var det dags för Playgrounds konferens. Elliott var med mina föräldrar och Gittan, de passade honom hela dagen och han sov över på natten. Michael och jag mötte upp Åsa på stationen och så gick vi till Clarion Hotel, där konferensen hölls. Det var jättekul att träffa alla och det var intressanta presentationer och diskussioner. Dock var jag helt VÄRDELÖS på engelska denna dag. Herregud vad jobbigt att försöka formulera sig alltså.

På kvällen efter god mat och kaffepaus så var det mingel och fyra liveuppträdanden bara för oss Playgroundare och några inbjudna. Skoj skoj! Artymove var jättebra och hade en charmig sångerska. Sen spelade Non Tiq, en söt liten tjej med lite deppig musik. Sen Södra Sidan som rappade bra på svenska. Sist men inte minst var det Erato, som var så söta och sjöng så bra!!! Jag filmade lite, får se om jag får lov att lägga upp filmen så småningom :-)

Vi sov på hotellet på natten, eller jag sov inte så mycket för jag kunde absolut inte somna! Inte förrän vid halv fem somnade jag... Hur jobbigt som helst. Sen steg jag upp vid 08 tiden, så det var inte många timmars sömn inte. Vi mötte upp Åsa och gick ner och åt frukost. Jättefin frukostbuffé var det! När vi var klara gick vi upp om Stockholmskontoret. Åsa hade inte varit där förut. Det var kul! Sen längtade jag så efter min lille pojke så vi skyndade hem till Gittan och mina föräldrar.

Elliott hade haft det jättebra och inte saknat oss ett dugg. Men lite hade han nog ändå för han blev så blyg så blyg när vi kom. Gullungen! Så himla snällt att de kunde passa honom!!! Vi var mestadels hemma hos Gittan denna dag.
Charlie, en av Gittans fina katter och så en äggkopp som Elliott tyckte var kul!
Vi gick allihop till en Kinarestaurang i Gittans hus, de serverade lunchbuffé. Trevligt. Sen var det dags för mina föräldrar att ta tåget hem. Jag gick ut en sväng och oj vad det började ösregna när jag var på väg tillbaka. Jag blev något blöt :-). Sen var det dags för oss också att åka hemåt.

Det tog ungefär fyra timmar hem. Elliott var som en solstråle hela vägen (det var han inte alltid annars när vi var ute och gick i Sthlm). Vi åt lite på Arlanda innan flyget gick, för ovanlighets skull var vi ute i god tid. Mycket skönt!

Hemma väntade en lycklig Oscar! Han har blivit så fantastiskt väl omhändertagen av Annika och Rolf. Allt var väl omhändertaget här hemma, blommor vattnade och diskat och fint. Fantastiskt trevligt att komma hem till! Ett stort tack till dem för denna passning av hund och hem!