lördag, maj 19, 2012

Början på veckan var full av arbete. Halvårsbokslutsförberedelser och genomgång och så igångsättande av nya ekonomisystemet som äntligen börjar ta fart.

På onsdagen efter jobbet träffade jag Camilla och bjöd henne på middag (födelsedagspresent) på Jospers Vin och Grill. Mycket trevligt ställe! Jag hade köpt en groupon-deal. Mycket prisvärd! Vi fick mousserande vin och grönsaksstavar med dipp, sen valde vi en förrätt, en middag och en efterrätt. Jag tog ostbricka, entrecôte och fruktkompott. Massor med mat och hur gott som helst. Efter den trevliga middagen åkte jag till Coop (som ju har öppet jättelänge) och handlade lite mat inför torsdagens festligheter.

 På torsdagen hade vi kalas för Elliott (som fyller 4 år nästa torsdag) och för Mynta (som fyller år på söndag). Jag bakade och fixade såser på förmiddagen. Elliott som önskat sig prinsesstårta hjälpte mig att göra den klar.

Vispar grädden
 Pelle, Lotta, Ale, Malva och Mynta och mina föräldrar kom hit och firade honom. En lycklig Elliott fick leka massor med sina kusiner.
Studsmatta är alltid kul
Och han fick öppna presenter!
En riktig höjdardag för födelsedagsgrisen!
Vi grillade och åt och plötsligt var klockan över åtta och det var hög tid att gå ut på promenad. Peter ville se grönfläckiga paddor :-). Elliott var trött och skulle han få någon prinsesstårta så fick det bli nu. Pappa, Peter, Ale och Michael gick ut medan vi andra stannade och åt tårta och sjöng för födelsedagsbarnen.
Egentillverkad princesstårta, mycket tjusig tyckte jag själv :-)

Elliott blåser ut ljusen
Efter tårtätandet så gick vi andra också ut. Vi gick (Elliott cyklade) till Afrika-lekplatsen och där busade och Lekte Mynta och Malva massor.
Elliott sprang och sprang han också!
Inte ofta man får rida på en noshörning
Eller på en elefant ;-)
Efter denna tur så raglade nästan Elliott in genom dörren och Michael la honom meddetsamma. Elliott berättade för honom att Mynta och Malva klättrat högst upp i klätterställningen, det var han nog väldigt imponerad av :-D. Vi andra avslutade med lingoncheesecake, kladdkaka och prinsesstårta. Mycket trevligt kalas.

Igår var det klämdag och ledigt. Så Åsa, Ingrid och jag åkte på vår årliga plantskolesafari. Vi körde först till Höganäs och sen arbetade vi oss neråt mot Malmö. Vi startade med Flora Linnea trädgård och Cedergrens plantskola . Vi tog lunchpaus på Pålsjö krog, mysigt ställe och god lunch! Sen åkte vi vidare till Löddeköpinge Plantskola..
I Lödde välkomnades man av en livsnjutande katt. Så söt!
Det var en mysig plantskola och de hade massor av fina växter och hur många buddha-statyer som helst. Överallt!:-).
En buddha här...

Och några buddha där...
Charmigt ställe tyckte jag
Efter det blev det ett stopp på Flädie plantskola som också var trevlig, lite mindre men väldigt söt och något billigare än de andra ställena vi var på. Innan vi åkte hem så stannade vi till på Aq va Gott i Lomma och fikade. Satt ute i solen. Det var jättekul att åka på helt andra ställen än vi brukar, jag har bara varit på Flora Linnea tidigare, ingen av de andra.

När jag kom hem hade Elliott åkt till mina föräldrar för att sova över. Jag satte mig och rensade ogräs på framsidan medan Michael satte på grillen. Jag hann plantera nästan allt jag köpt (vilket inte var jättemycket) och sen åt vi rester från gårdagen. Vi satt ute och åt och det var himla skönt och gott var det också. Vid åtta började det bli lite kyligt så då gick vi in och tittade på Greys och sista avsnittet Game of Thrones för säsongen. Jag laddade in bilder på datorn och vips var klockan nästan 01 och hög tid att sova. 

2 kommentarer:

mossfolk sa...

Plantskolesafari låter ju himlans trevligt!
Och tårtan var superfin! En sådan har jag aldrig vågat prova att göra själv.

Kattalena sa...

Hejsan! Ja en plantskoletripp rekommenderas verkligen, hur trevligt som helst! Speciellt när det är fint väder.
Och jag är väldigt stolt över att ha lyckats göra en princesstårta själv, kanske inte perfekt i smaken men fin!